afb. Fotopersbureau Het Zuiden, 25 september 1935
Bij de aanleg van de Zuid-Willemsvaart in 1826 werd de doorgaande wegverbinding Best-Hedel, die dwars door de stad liep, onderbroken. Een houten ophaalbrug op de plaats van de huidige brug herstelde de verbinding. Evenals de overige bruggen over de Zuid-Willemsvaart is deze door giet- en welijzeren uitvoeringen vervangen. De van oorsprong smalle brug kon in de jaren '30 het doorgaande en plaatselijke verkeer niet meer verwerken. Een nieuwe brug over de Dieze in de stationstraverse moest de brug vervangen. Voor het zover was, werd de Orthenbrug in de meidagen van 1940 opgeblazen. De Diezebrug was toen nog niet gereed. Bij de bevrijding in oktober 1944 werd de brug wederom zwaar beschadigd. In 1955 werd een geheel nieuwe brug gebouwd. Voor de nieuwe brug werd weer voor het type ophaalbrug gekozen. De bovenbouw is als gelaste stalen constructie uitgevoerd. De onderbouw van beton kreeg een bekleding van baksteen. In de landhoofden zijn openingen gespaard, waardoor het door schepen opgestuwde water gemakkelijk kan terugvloeien. Sinds 1986 is het mogelijk om vanaf de Orthenbrug de Kasterensbrug op afstand te bedienen. Ook voor de huidige Orthenbrug geldt dat door de betrekkelijk jonge leeftijd het object niet in aanmerking komt voor verdere inventarisatie. | 98 |
2000 |
Bram SteketeeOrthenbrugWaterstaatkundige werken in 's-Hertogenbosch (2000) 99 |
1881 |
31 mei 1881No. 23. Beraadslaging over een voorstel tot het geven van namen aan nieuwe straten... Is mitsdien besloten te geven de navolgende naam aan: de brug aan de Esplanade ... Orthenbrug ...
Stadsarchief | GAHt Notulen gemeenteraad 1881 nr. 7(31.05) p. 137-166 | 156
|