De Groote Stroom 
Bruggen, overkluizingen, enz.
Algemeen:
Codenummer:G21 
Bouwblok(ken):3.5 
Kadastrale sectie:G 
Kadastraalnummer:6672 
Eigendom, beheer en onderhoud:Gemeente
 
Restauratie:1974/1975 
Inventarisatie:1998 
Status:Beschermd stadsgezicht 
Waardering:8.6 
Technische omschrijving:
Doorstroomprofiel:halfrond
Doorstroombreedte:4.00m
Doorstroomlengte:6.50m
Hoogteligging straat/maaiveld + NAP:6.00m
Frontmuurbreedte op de waterlijn:6.00m
Frontmuurbreedte op straathoogte:15.00m
Frontmuur rollaag:1.5steens
Natuurstenen afdekplaten:ja 
Muurankers:nee 
Stalen leuning:2 x 15.00m

Bijzonderheden

Tijdens de in 1975 uitgevoerde restauratie bleek de huidige brug met fundering nog in een uitstekende staat. Alleen aan de gietijzeren leuningen en de gemetselde rollaag, waar deze leuning op is bevestigd, zijn herstellingen uitgevoerd.

Oorspronkelijke functie

De brug was een onderdeel van deze nieuwe havenweg.

Huidige functie en gebruik

De brug vormt momenteel de verbinding tussen de Smalle Haven en de Handelskade.

Bepaling monumentwaarde

Gezien de directe relatie met de haven en de daaraan verbonden stadsgeschiedenis heeft de brug, mede ook vanwege de vermoedelijke oorspronkelijke vormgeving, een belangrijke cultuurhistorische waarde.
Do Hoogma
Geschiedenis
In 1634 werd de haven van de stad ingrijpend gewijzigd. Tijdens de Middeleeuwen werd de oostzijde van de haven nog begrensd door de achtererven van de percelen aan de Orthenstraat. In deze situatie kwam verandering. Een kademuur met aanliggende straten (de huidige Smalle Haven en Handelskade) werden aangelegd. Tussen de huidige Smalle Haven en de Handelskade werd over het z.g. Veerengat (de uitmonding in de haven van de reeds bij de beschrijving van de Zevensteense brug genoemde waterloop) een brug gebouwd. Vanwege een in de nabijheid gelegen losplaats voor kalk en metselzand kreeg deze brug de benaming Kalkbrug. In 1863 werd de brug gesloopt en evenals de Zevensteense brug vervangen door een brug met landhoofden, een brugdek met gietijzeren liggers en een wegdek van eiken planken. Na negentig jaar dienst te hebben gedaan is de brug in 1953 weer gesloopt en vervangen door een nieuwe geheel in metselwerk uitgevoerde boogconstructie met aansluitende vleugelmuren.